Jak obrać owoce pigwowca – porady i zastosowanie

Jak obrać owoce pigwowca - porady i zastosowanie

Pigwa jest jednym z najbardziej kuszących owoców jesieni. Ich słodki kwiatowy zapach przyciąga wielu ludzi. Ten smaczny owoc jest bogaty w błonnik pokarmowy, potas i miedź. Czytaj dalej, by dowiedzieć się, jak ją obierać. Nie zapomnij też wypróbować pasty z pigwy i innych przepisów na pigwowiec! Są one również smacznym dodatkiem do twojego jesiennego menu.

Pigwy to jesienne owoce o kuszącym, kwiatowym zapachu

Choć są dalekimi krewnymi jabłek, pigwy to tak naprawdę zupełnie inny rodzaj owoców. Ich rozmyta, gałązkowata skórka w kształcie Bartletta jest cytrynowożółta, kiedy są w pełni dojrzałe, a owoce są złotożółte. Miąższ pigwy jest bardzo aromatyczny, z nutami wanilii, jabłka i cytrusów. Owoce nie nadają się do jedzenia na surowo, więc musisz je ugotować, żeby móc cieszyć się ich słodkim, kwiatowym zapachem.

Sam owoc jest miękki i aromatyczny. Po dojrzeniu zmienia kolor na czerwono-pomarańczowy. Jego tropikalny aromat przywołuje skojarzenia z gruszką i ananasem. Owoc jest nisko rosnącym drzewem ozdobnym, które pochodzi z rejonu Morza Śródziemnego i Azji. Jest łatwe w uprawie i owocuje w ciągu kilku lat. Drzewo może łatwo osiągnąć wysokość od 3 do 4 metrów, a jego rozpiętość może wynosić nieco ponad metr.

Choć owoce są czasem uważane za brzydkie, pigwy mają wyjątkowy aromat, który przemawia do kucharzy. Ich kwiatowy zapach i wesoła żółta skórka wystarczą, by skusić nawet najbardziej nieufnego kucharza. Łatwo zrozumieć, dlaczego pigwy są ulubionymi owocami wśród smakoszy. Ich przysadzista, bulwiasta forma nie jest łatwa w obsłudze, ale dzięki temu są pysznym, pachnącym przysmakiem.

Pigwy są powszechnie używane do dżemów i masła owocowego, ale można je podawać zarówno w pikantnych, jak i słodkich potrawach. Lekko niedojrzałe owoce są najlepsze na dżem i masło owocowe. Z pigwy można zrobić membrillo, czyli hiszpańskie masło owocowe, oraz mostarda Montovana, włoski wyrób cukierniczy. Nektar z pigwy jest jednak słodki i powinien być zarezerwowany na desery i inne specjalne okazje.

Są dobrym źródłem błonnika pokarmowego

Korzyści zdrowotne płynące z pigwy są liczne. Jagody te są pełne witamin, minerałów i białka. Są bogate w potas i pektyny, dwie substancje, które obniżają poziom cholesterolu. Ponadto pigwa nie zawiera cholesterolu i jest źródłem cynku, miedzi i selenu. I w przeciwieństwie do większości owoców, pigwa nie zawiera tłuszczów nasyconych. To sprawia, że pigwa jest zdrowym wyborem dla osób będących na diecie.

Miąższ pigwy jest pełen antyoksydantów, które zwalczają wolne rodniki w organizmie i zmniejszają ryzyko zachorowania na raka. Witamina C jest ważnym antyoksydantem i jest znana z tego, że zwalcza stany zapalne. Witamina C jest również związana z niższym poziomem białka C-reaktywnego, markera stanu zapalnego we krwi. Dlatego wybierając owoce do jedzenia, weź pod uwagę pigwę. Nie tylko świetnie smakuje, ale jest też pełna korzyści zdrowotnych!

Wysoka zawartość błonnika pokarmowego w owocach pigwy pomaga kontrolować wagę. Ma niską zawartość kalorii i tłuszczów nasyconych, a także pektyn, czyli rodzaju błonnika, który od wieków jest stosowany w leczeniu wrzodów żołądka. Dodatkowo owoc ten ma działanie uspokajające na problemy żołądkowe i trawienne. Wysoka zawartość błonnika pokarmowego w pigwie sprawia, że jest ona niskokalorycznym wyborem dla osób stosujących dietę.

Owoc ten ma niską zawartość kalorii, ale jest bogaty w polifenolowe przeciwutleniacze i błonnik pokarmowy. Zawiera też witaminy i minerały. Może być spożywany na surowo lub po ugotowaniu. Jej miąższ zawiera taniny, które nadają jej gorzki smak. W pigwie znajdują się garbniki katechinowe epikatechinowe, które odgrywają ważną rolę w zapobieganiu chorobom jelit. Substancje te wiążą toksyny i chronią błonę śluzową.

Są dobrym źródłem miedzi

Owoce pigwy są bogate w błonnik i żelazo. Zawierają dużą ilość witaminy C, co czyni je doskonałym źródłem witaminy C. Zawierają też sporą ilość miedzi. Należy jednak pamiętać, że nasiona pigwy zawierają nitryle, które są toksyczne, gdy są spożywane w dużych ilościach. Pestki zawierają jednak tylko śladowe ilości cyjanku i jest mało prawdopodobne, że spowodują one problemy zdrowotne, chyba że zostanie spożyta ich duża ilość.

Oprócz miąższu, owoce pigwy zawierają także dużo miedzi. Obrane i pokrojone owoce pigwy są dobrym źródłem miedzi. Kiedy są obrane, zawierają sporą ilość miedzi, a także są dobrym źródłem magnezu, wapnia i potasu. Jeśli jednak nie obierasz owoców, możesz nie zdawać sobie z tego sprawy.

Czytaj również:   Jak obrać kiwi - porady i zastosowanie

Antyoksydanty zawarte w pigwie pomagają eliminować wolne rodniki w organizmie, zmniejszając ryzyko zachorowania na raka. Witamina C to kolejny korzystny owoc, który zawiera duże ilości miedzi i walczy z wolnymi rodnikami. Wolne rodniki są przyczyną stanów zapalnych, a witamina C jest doskonałym pokarmem przeciwzapalnym. Spożycie witaminy C jest odwrotnie proporcjonalne do stężenia białka C-reaktywnego we krwi, które wskazuje na stan zapalny.

Owoce pigwowca są często spożywane na surowo. Miąższ jest zdrewniały i trudny do przeżucia. Nasiona, które zawierają nitryle, są toksyczne, jeśli zostaną spożyte w dużych ilościach. Mimo swojego gorzkiego smaku pigwy są bogate w witaminy, minerały i błonnik pokarmowy. Są też dobrym źródłem potasu, żelaza i manganu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o korzyściach płynących z jedzenia pigwy, czytaj dalej.

Są dobrym źródłem potasu

Pigwa jest bogata w błonnik – prawie 2 gramy na 100 gramów. Błonnik w pigwie składa się głównie z pektyny, rodzaju błonnika pokarmowego, który zapewnia sytość, opóźnia opróżnianie żołądka i chroni komórki jelit przed infekcjami. Owoce pigwy są też doskonałym źródłem potasu, który jest niezbędny do trawienia i stymuluje wydzielanie kwasu solnego.

Owoce są zielone z delikatnymi szarobiałymi włoskami, które ścierają się zanim dojrzeją. Miąższ jest słodki i aromatyczny oraz ma wysoką zawartość potasu. Owoce pigwy zawierają dużą ilość potasu, gdy są obrane. Badania z 2008 roku sugerują, że pigwa jest doskonałym źródłem potasu po obraniu i ma wiele korzyści dla zdrowia. Ostatnie badania wykazały, że jedna porcja owoców pigwy ma mniej więcej taką samą zawartość potasu jak jedna porcja brokułów.

Choć pigwy nie są najpopularniejszymi owocami, jesienią jest ich pod dostatkiem. Można je kupić na lokalnych targowiskach i przyrządzić z nich placki lub puree. Z pigwy można też zrobić dżem lub przecier do wypieków. Po obraniu pigwy są bogate w potas i fosfor. Są doskonałym dodatkiem do każdej diety nerkowej i można je spożywać na surowo lub po ugotowaniu.

Owoce pigwy zawierają duże ilości witaminy C i antyoksydantów, które pomagają organizmowi zwalczać wolne rodniki. Wolne rodniki sprzyjają starzeniu się i wielu chorobom. Podczas gotowania pigwa traci dużo witaminy C, ale zawarte w niej związki fenolowe są odporne na wysoką temperaturę, więc warto ją jeść ze względu na jej właściwości przeciwutleniające. Jeśli gotujesz pigwę, pamiętaj, by przykryć ją papierem pergaminowym.

Są dobrym źródłem żelaza

Pigwa jest doskonałym owocem do jedzenia ze względu na wiele korzyści zdrowotnych. Owoce są bogate w przeciwutleniacze i błonnik, a także zawierają ściągające garbniki, które wiążą się z toksynami powodującymi raka w jelicie grubym i pomagają obniżyć poziom cholesterolu. Jest też dobrym źródłem witaminy C i żelaza. Po obraniu pigwa zawiera też dużo manganu i miedzi.

Jej wysoka zawartość przeciwutleniaczy pomaga zwalczać wolne rodniki w organizmie, a to z kolei pomaga zapobiegać niektórym nowotworom. Witamina C pomaga twojemu ciału zwalczać wolne rodniki, które są odpowiedzialne za stany zapalne. Spożycie witaminy C jest odwrotnie proporcjonalne do wysokiego poziomu białka C-reaktywnego, markera stanu zapalnego. Skórka owocu pigwy jest jednym z najlepszych sposobów na pozyskanie tego minerału.

Inne korzyści zdrowotne pigwy to jej właściwości przeciwzapalne, antyalergiczne i obniżające poziom cholesterolu. Wyciąg z pigwy został zaproponowany jako alternatywna metoda leczenia atopowego zapalenia skóry i zapalenia pęcherza moczowego. Ma też właściwości przeciwzapalne i może zapobiegać wrzodom żołądka. Jako owoc o dużej zawartości błonnika pigwy są też dobrym źródłem żelaza.

Owoce pigwy mogą być przechowywane na blacie kuchennym przez tydzień lub w lodówce w papierowej torbie. Po obraniu i wysuszeniu można je zużyć w ciągu trzech miesięcy. Z owoców można zrobić galaretkę, dżem i syrop. Nasiona pigwy nie są jadalne. Wytwarzają one w organizmie cyjanowodór i są trujące. Zawierają jednak znaczne ilości witaminy C i żelaza.

Jako dobre źródło błonnika, pigwy mają niską zawartość sodu i tłuszczu. Zawierają też duże ilości witaminy C, żelaza i miedzi. Owoce pigwy są bogate w błonnik i mają niewiele kalorii, co czyni je doskonałą przekąską. Najlepszą porą na jedzenie pigwy jest jesień. Możesz ją kupić na lokalnym targu rolnym, w sklepie z produktami specjalnymi czy supermarkecie.

Podobne

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.